
Condominiumrenovatie 2025: Veelgestelde vragen van de IRS
Om duidelijkheid te scheppen in kwesties rondom appartementrenovaties, heeft de IRS antwoorden op veelgestelde vragen gepubliceerd. De informatie bestrijkt uiteenlopende aspecten, van beperkingen op de rapportage van gedane uitgaven tot het toezicht op de consistentie van gerapporteerde bedragen. De updates hebben met name betrekking op de instructies over de verplichtingen en communicatieverantwoordelijkheden van beheerders.
Rapportage deadlines
Beheerders van een appartementencomplex moeten elk jaar vóór 16 maart bij het Belastingregister de kosten melden die het appartementencomplex in het voorgaande jaar heeft gemaakt voor maatregelen om het historische erfgoed van het gebouw te herstellen en voor energieverbetering, evenals voor de aanschaf van meubilair en grote huishoudelijke apparaten voor de inrichting van gemeenschappelijke ruimten van het te renoveren pand.
Enkele verduidelijkingen
In een veelgestelde vraag over communicatiekosten die gepaard gaan met de bouw van een appartement, heeft de IRS bekendgemaakt dat de beheerder is vrijgesteld van het versturen van de informatieve kennisgeving als alle appartementseigenaren ervoor hebben gekozen om een tegoed of korting op het verschuldigde bedrag over te dragen in plaats van de aftrek rechtstreeks te gebruiken voor alle werkzaamheden die in de gemeenschappelijke ruimtes zijn uitgevoerd. Deze maatregel is voorzien als uitzondering overeenkomstig de verordening van 21 februari 2024.
Wat betreft de minimumdeelnemingen heeft de Belastingdienst verduidelijkt dat “indien in een deelneming met minder dan acht leden een beheerder wordt aangesteld (volgens artikel 1129 van het Burgerlijk Wetboek is de aanstelling van een beheerder alleen verplicht indien het aantal leden meer dan acht bedraagt), de beheerder verplicht is om uiterlijk op 16 maart van het daaropvolgende jaar gegevens te rapporteren over de herstructurerings- en energiebesparende maatregelen die in de gemeenschappelijke ruimten van het deelnemingsrecht zijn uitgevoerd. Als de eigenaren van een 'minimum condominium' echter geen beheerder hebben aangesteld, hoeven zij geen details over de gebeurtenissen aan het Belastingregister te verstrekken.
Voor superappartementen zal de IRS software leveren om gegevens over renovatie- en energiebesparende maatregelen te verzamelen en te monitoren.
Methoden van rapportage
Als het supercondominium alle betalingen voor de renovatie en energiebesparende maatregelen heeft gedaan, stuurt het één bericht naar de Belastingdienst met daarin de details van de maatregelen en de kosten die aan alle mede-eigenaren verschuldigd zijn. Als een supercondominium echter betalingen heeft gedaan voor renovaties in gemeenschappelijke ruimtes, terwijl individuele condominiums ook hun betalingen hebben gedaan, zal elke entiteit (supercondominium en condominium) zijn eigen rapporten naar de belastingdienst sturen.
De Belastingdienst heeft aangegeven dat zij voor de overdracht van gegevens over evenementen die plaatsvinden in de gemeenschappelijke ruimten van het appartementencomplex, geschikte software zal leveren voor de verzameling en controle daarvan.